Kulturresor

Gör en riktig kulturresa till Mariestad stanna till och bo i vår Byggnadsminnesmärkta fastighet, Waterside Hotell och Vandrarhem, innan ni ger er ut på en seglats antingen på Vänern eller utefter Göta Kanal. De K-märkta Kulturfartygen M/S Marianne och M/S Wilhelm Tham, ligger bägge för ankare i Mariestad och går sedan vidare ut på Vänern respektive Göta Kanal.

Marianne

M/S Marianne

Upplev den vackra Vänerskärgården och alla dess öar genom att borda M/S Marianne och en av deras reguljära kryssningar. Vi återkommer med mer information om priser och turlistor närmare inpå nästa säsong.

M/S Mariannes historia i korthet, hämtad från hennes hemsida;
M/s Marianne byggdes 1897 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg för Kapten Fredrik Pettersson vid Bohusläns Regemente. Hon byggdes som Ånglustjakt och fick namnet Bris. Fredrik Pettersson blev 1906 utnämnd till landshövding i Jönköpings län och han sålde fartyget till bryggaren Melchior Lyckholm i Göteborg. Lyckholm lät förlänga fartyget 6 meter och byggde den nuvarande däckssalongen i teak. Lyckholm hade henne kvar till 1916 då hon bytte ägare. De nya ägarna blev Bröderna Edmans Skärgårdsrederi i Marstrand som bedrev passagerartrafik i södra skärgården. Fartyget döptes om till Marianne efter en av redarnas döttrar.

År 1946 inköpte Bofors semesterstiftelse Marianne för att ersätta den äldre båten Ingrid. Hon var kvar i drift när Storöstiftelsen sålde Storön till Gullspångs kommun 1992, m/s Marianne ingick då i köpet. Fartyget var i trafik under kortare perioder under första halvan av 90-talet.

År 2010 bytte m/s Marianne stationeringsort till Mariestad. 2016 installerades en ny dieselmotor och nya livflottar. Man blästrade, bottenmålade och monterade nya magnesiumanoder.   Stora renoveringar utfördes både ut- och invändigt för att bevara sekelskiftesatmosfären och ge säkrare och mer komfortabla turer med ett allt vackrare fartyg. 2017 sjövärdighetsbesiktigades hon utan en enda anmärkning. 2019 blev hennes nya registerort Mariestad och masternas byttes ut mot nya.

M/S Marianne seglar nu som ett av Vänerns äldsta passagerarfartyg, till glädje för alla invånare runt sjön och för besökande turister!

Läs mer om M/S Marianne på: http://msmarianne.se/

Tham

M/S Wilhelm Tham

Från Mariestad så utgår kryssningen Göta Kanals pärlor med M/S Wilhelm Tham. Som under tre oförglömliga dagar låter er njuta av de allra vackraste delarna av Göta kanal. M/S Wilhelm Tham tar dig från sjöstaden Mariestad vid Vänern till Norsholm i Östergötland eller vice versa. Helpension med frukost, lunch och middag ingår. Under resan går fartyget igenom inte mindre än 44 slussar. Ni får bl.a. uppleva Göta kanals två längsta slusstrappor – Carl Johans slusstrappa vid Berg med sju sammankopplade slussar och Borenshults slusstrappa med fem slussar.

Vi återkommer närmare säsong med turlistor.

Kort om Göta Kanalrederiets, M/S Wilhelm Tham, från hennes hemsida;
M/S Wilhelm Tham stod färdig 1912 vid Motala Werkstad. Ombord på fartyget ryms det idag 25 hytter fördelade på tre däck, vilket ger plats för runt 50 passagerare. Salongen och matsalen är belägna på mellandäcket, det så kallade shelterdäcket. På övre däck, bryggdäcket, finns det övertäckta akterdäcket med strålande utsikt. År 2001 genomgick matsalen en ombyggnation, då man gjorde matsalen lite större genom att ta bort två hytter längst akterut. Samtliga hytter ombord, tillsammans med matsal och salong, renoverades på nytt 2003-2004. Vi har varit måna om att inredningen ska följa den tidstypiska, historiska anda vi gärna vill skapa ombord. År 2004 k-märktes M/S Wilhelm Tham, vilket innebär att hon av Statens maritima museer anses ha ett kulturhistoriskt värde. Vi är mycket stolta över detta, då det är ett säkert bevis på att vårt pågående arbete med att bevara båtarna har lyckats.

M/S Wilhelm Tham är rederiets näst äldsta fartyg, uppkallad efter industrimannen och VD:n vid Husqvarna Vapenfabrik 1876-1911. M/S Wilhelm Tham är byggd vid Motala Werkstad och måttbeställd för att passa i Göta kanals alla slussar. När hon 1912 sjösattes ingick hon tillsammans med båtarna Viktor Rydberg och Per Brahe i en serie av tre fartyg döpta efter dåtidens kända smålänningar.

I samband med fusionen med Ångbåts Aktiebolaget Jönköping-Stockholm år 1914 kom M/S Wilhelm Tham i Göta kanalrederiets ägo. Samma år byggdes hon till. Det nuvarande utseendet fick M/S Wilhelm Tham vid Falkenbergs Varv 1961, då bland annat däckhuset flyttades fram till masten som placerades på styrhustaket. Med detta fördubblades antalet hytter. År 1965 ersattes ångpannan med dieseldrift.

Läs mer om M/S Wilhelm Tham på: https://www.gotacanal.se